Compleet en actueel overzicht
Gegarandeerd de beste prijs
Geverifieerde beoordelingen
Gratis advies van onze uitvaartexperts

Upload uw polis

Door een kopie van uw polis naar claimservice.nl op te sturen helpt u de Consumentenbond en ConsumentenClaim beter zicht te krijgen op de problemen bij Yarden. Samen onderzoeken zij of een massaclaim mogelijk is.

Doe mee aan het onderzoek

Yarden graaft steeds dieper en zwijgt als het graf

Interview met Caspar Janssens, cassatieadvocaat bij Ploum – maandag 30 september 2019

Er is de afgelopen maanden veel tumult geweest rondom de eenzijdige poliswijziging van Yarden, waardoor honderdduizenden klanten straks zelf op moeten draaien voor de kosten van een kist, volgauto of koffie met cake. Alternatief is dat zij zich moeten bijverzekeren. Het uitvaartbedrijf bevriest per 2020 de waarde van 380.000 natura-pakketpolissen van de in totaal 1,4 miljoen polissen in een noodgreep onder druk van toezichthouder DNB. Decidee sprak met Caspar Janssens, cassatieadvocaat bij Ploum, die tientallen polissen onder de loep nam.

Hoe is de zaak Yarden op uw pad gekomen?

“Ik heb de afgelopen twee jaar diverse zaken voor het consumentenprogramma Radar van AVROTROS onder de loep genomen. Na het versturen van de brief van Yarden in juli heeft de redactie veel telefoontjes gekregen van verontruste consumenten en heeft Radar mij gevraagd wat ik ervan vond. Na het inzien van 60 dossiers en het bestuderen van de case kon ik niet anders concluderen dat de eenzijdige poliswijziging van Yarden onrechtmatig is. In een aantal gevallen ontbrak de en-bloc clausule. Deze clausule maakt het in sommige gevallen mogelijk om eenzijdig wijzigingen door te voeren in polissen. Maar zelfs met een dergelijke clausule is de fundamentele wijziging die Yarden in dit geval doorvoert onrechtmatig.”

Wat is een en-bloc clausule?

Als een verzekeraar in zijn polisvoorwaarden een en-bloc clausule heeft staan, mogen zij in de toekomst eenzijdig de premie eenzijdig verhogen of polisvoorwaarden aanpassen. De verzekeraar mag dit niet voor één verzekering doen maar moet dit direct voor een hele groep verzekeringen uitvoeren. Als de en-bloc clausule wordt toegepast dan is de verzekeraar verplicht om u hierover in te lichten. U heeft als klant dan het recht om de gewijzigde verzekering te accepteren of om binnen 30 dagen aan te geven dat u de verzekering wilt beëindigen.

Wat is er onrechtmatig aan deze eenzijdige poliswijziging?

“Je beroepen op een en-bloc clausule kan alleen als je met je rug tegen de muur staat. Volgens Yarden was het een ‘keuze’ om zich te beroepen op deze clausule. Tijdens de eerste uitzending van het radioprogramma Radar Radio gaf Yarden geen enkele opening van zaken. . René Collé, directeur bij Yardenging niet met de billen bloot omeerlijk te vertellen hoe de zaken ervoor staan, maar wierp hij enkel rookgordijnen op. Het kan met die polissen in het verleden natuurlijk mis zijn gegaan, maar leg het dan uit als verzekeraar en neem mensen mee in je verhaal. Als je zegt: hier staan we en we kunnen niet anders, dan begrijpen mensen dat vaak ook. Yarden verschuilt zich echter achter de reactie dat de noodzakelijke verandering in overeenstemming is met de wet en nodig is om financiële problemen op lange termijn te voorkomen. Ik vermoed dat er binnen de organisatie van Yarden ook andere oplossingen te bedenken zijn, waardoor consumenten niet benadeeld hoeven te worden. Waarom wordt de pijn bij de klant gelegd?”

Noot: Waar is René Collé?

Decidee is erachter gekomen dat René Collé intussen is afgetreden als Directeur bij Yarden, ronduit opvallend. Het lijkt erop alsof René speciaal voor het ‘herstelplan’ is aangesteld en na een perfect getimede lancering in juli (een periode van mediastilte) is opgestapt.

Wat zijn de meest recente ontwikkelingen in de zaak Yarden?

“Zowel het KiFiD als de Consumentenbond zijn een onderzoek gestart naar het wijzigen van de polisvoorwaarden door Yarden. Via een samenwerking van ConsumentenClaim en de Consumentenbond kunnen polishouders die een brief hebben gekregen hun polis uploaden. Zij zullen beoordelen of er een collectieve actie mogelijk is. Het klachteninstituut KiFiD heeft klachten ontvangen en neemt die in behandeling. Ik heb voor de website van Avrotros Radar een voorbeeldbrief opgesteld om bezwaar te maken tegen de poliswijziging van Yarden. Deze brief is 2.000 keer naar Yarden verstuurd. Voor de afgewezen bezwaarmakers heb ik tevens een voorbeeldbrief opgesteld om Yarden in gebreke te stellen. Het eerste antwoord op deze brief in inmiddels ook al ontvangen. Yarden zegt simpelweg dat je drie dingen kunt doen: niets doen , bijverzekeren of je polis opzeggen. In plaats van openheid van zaken te geven, graaft Yarden enkel dieper. Ze verschuilen zich achter het feit dat De Nederlandse Bank en de politiek de wijziging zouden hebben goedgekeurd. Maar dat is echt onzin. De Nederlandse Bank focust zich enkel op een herstelplan om de solvabiliteit goed te krijgen en kijkt helemaal niet naar de rechtvaardigheid van de getroffen maatregelen. Dit is echt een slecht argument van Yarden.”

Naar welke oplossing streeft u in deze zaak?

“In ieder geval openheid van zaken. Ik wil dat Yarden met de billen bloot gaat omdat je nu niet kunt zien of er een terecht beroep is gedaan op de en-bloc clausule. Je zou verwachten van een bedrijf dat in 2007 voor eenzelfde situatie heeft gestaan, dat het leert van zijn fouten. Yarden blijkbaar niet.”

Wat adviseert u gedupeerde consumenten te doen?

“Meld je aan bij claimservice.nl, een samenwerking van de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Door een kopie van je polis naar claimservice op te sturen help je hen beter zicht te krijgen op de problemen. Samen onderzoeken zij of een massaclaim mogelijk is.”

Doe mee aan het onderzoek

Wat kost een uitvaart bij u in de buurt? Vergelijk uitvaartverzorgers