Compleet en actueel overzicht
Gegarandeerd de beste prijs
Geverifieerde beoordelingen
Gratis advies van onze uitvaartexperts

'De dooie hoek'
Lowlands 2019

Maandag 5 augustus 2019

Wat wil u nog doen voordat u doodgaat? Een thema dat vaker voorbijkomt op tv, series en films. Sushi eten in Japan, alpaca’s knuffelen in Peru of de marathon lopen in New York? Deze vraag zal tijdens Lowlands Festival 2019 honderden keren worden gesteld tijdens een onderzoek dat Erasmus MC, Hogeschool Rotterdam en Bureau Morbidee onder de festivalgangers gaan houden.

Iedereen wordt in zijn leven op een bepaald moment geconfronteerd met een overlijden. Ook jongeren, die hier over het algemeen helemaal niet mee bezig zijn en waarbij de focus ligt op het genieten van het leven. In 2014 is de overheid gestart met het Nationaal Programma Palliatieve Zorg, dat als doel heeft om de zorg voor mensen in de laatste levensfase te verbeteren. Een van de doelstellingen van dit programma is om mensen stil te laten staan bij het levenseinde. Er zijn veel campagnes gestart, maar het bereiken van jongen mensen blijkt toch lastig.

‘De dooie hoek’ op Lowlands Festival 2019

Op Lowlands Festival 2019 gaat een team van jonge onderzoekers vanuit de Hogeschool Rotterdam, Erasmus MC en Bureau Morbidee hier verandering in brengen. In de zogenaamde ‘dooie hoek’ kunnen bezoekers van het festival volgende week stilstaan bij de dood. Er worden vragen gesteld over drie thema’s: ‘Before I Die’, ‘Death and Funeral’ en ‘Digital Legacy’. De onderzoekers gaan bij het stellen van vragen na hoe relaxed of gestresst de bezoekers omgaan met deze thema’s. Er worden vragen gesteld over de volgende drie thema’s.

1. Before I Die

Deelnemers van het onderzoek krijgen de vraag om uit te spreken wat hun ultieme doelen zijn in het leven, met andere woorden: wat staat er nog op de bucketlist. Het wordt een inventarisatie van uiteenlopende wensen van de relatief jonge doelgroep die op Lowlands Festival rondloopt. De wensen worden vastgelegd op de bekende ‘Before I Die’-wall.

2. Death and funeral

Een vooruitstrevende kistenleverancier zal een kist tentoonstellen waarin bezoekers kunnen liggen en deel kunnen nemen aan hun eigen uitvaart. Het zogeheten ‘Pre-Funeral-Event’. Ook krijgen zij de kans om hun eigen lievelingsmuziek af te spelen. Terwijl zij in een kist liggen wordt hen de vraag gesteld hoe zij na hun dood herinnerd willen worden. Zowel offline, als online.

3. Digital Legacy

Tenslotte worden bezoekers geconfronteerd met de vraag of zij al hebben nagedacht over hun ‘digitale nalatenschap’. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met social media accounts na een overlijden? De jonge doelgroep is opgegroeid met het internet en laat daar bewust en onbewust sporen achter. Sporen waar nabestaanden na een overlijden keer op keer mee worden geconfronteerd. Het is daarom goed om na te denken over het digitale bestaan.

De verwachting is dat bezoekers zeer gevarieerd zullen reageren, van enthousiast tot terughoudend. Mocht u naar Lowlands gaan dan zijn we erg benieuwd naar uw ervaringen. Maar ook als u niet naar Lowlands gaat is het nadenken over deze vragen zinvol. En misschien nog belangrijker: het delen ervan met familie en vrienden.

Vergelijk alle uitvaartverzorgers bij u in de buurt