Alles over de dood
Alle informatie op een rij voor op het juiste moment
Alle informatie op een rij voor op het juiste moment
Vind stap voor stap informatie over wat je kunt doen bij een komend overlijden.
Lees meerVind praktische hulp en krijg advies voor rouw en rouwverwerking
Stap 1: Geldzaken afhandelen
Stap 2: Huur en hypotheek
Stap 3: Overlijden en huisdieren
Stap 4: Testament controleren
Stap 5: Adressenlijst controleren
Stap 6: Lidmaatschappen opzeggen
Stap 7: Afscheidsritueel
Stap 8: Accounts uit de omloop halen
De bankafschriften van uw dierbare geven u veel informatie over welke abonnementen of lidmaatschappen uw dierbare had. Op de bankafschriften hebt u snel inzicht in de automatische incasso’s die door clubs, kranten of organisaties worden gedaan. Deze kunt u als leidraad nemen om de diverse abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen. Er zijn mogelijk ook abonnementen die via een eigen overschrijven werden betaald.
Abonnementen worden meestal maandelijks betaald, net als de bijdrage voor goede doelen. Lidmaatschappen worden ook vaak periodiek betaald; maandelijks, per kwartaal of soms jaarlijks. Goed om de bankafschriften van minimaal een jaar door te nemen.
U kunt tegenwoordig denken aan onder andere de volgende soorten lidmaatschappen;
Naast abonnementen waar uw overleden dierbare voor betaalde, zijn er ook accounts waarvoor niet direct betaald wordt, maar wat wel opgezegd moet worden. U kunt denken aan een Facebookaccount, een LinkedIn profiel, een Twitter account en een Instagram account.
Tegenwoordig bestaan er bedrijven die voor u als nabestaande alle lopende abonnementen opzeggen wanneer iemand overlijdt. U geeft aan om welke bedrijven het gaat, vult alle gegevens als contractnummers, persoonlijke gegevens van de overledene en bankrekeningnummers in en het bedrijf doet alle afmeldingen. Het scheelt u tijd en moeite in een toch al emotionele periode na een overlijden. Het kan u ook veel kosten schelen omdat een lidmaatschap doorloopt totdat u opzegt. Veel bedrijven vragen om de akte van overlijden als bewijs dat hun klant, uw dierbare, is overleden.
U ontvangt vaak u update van alle lidmaatschappen die opgezegd zijn of nog moeten worden opgezegd. Deze service is niet gratis. Altijd goed om naar de kosten te informeren.